V prvej časti tejto série sme prešli:
V druhej časti sme na to nadviazali tým, že sme prešli
V tretej časti sme pokračovali tým, že sme prešli:
Vo štvrtej časti tejto série sme prešli 5 praktických riešení pre učenie sa v škole, v živote a v profesii:
V dnešnej, piatej, záverečnej časti na to nadviažeme tým, že sa pozrieme na to
Minule som našiel na internete takýto meme:
ja: čo sú to dane a ako ich zaplatím?
školský systém: nemaj boja
školský systém: mitochondria je elektráreň bunky
Pozri… Toto vie už takmer každý, kto mal možnosť vyskúšať techniky efektívneho učenia v praxi: Vzdelávací systém zlyháva v príprave mladých ľudí na úspešný život v dnešnom svete.
Poďme sa pozrieť na to, ako tieto problémy vyriešiš s pomocou techník efektívneho učenia. A keď už sme pri tom, poďme sa pozrieť na to, ako to urobíme na biológii. Aby som ťa však do toho poriadne uviedol, tak ti chcem povedať o tom, čo bolo pre mňa dôležité, keď som s technikami efektívneho učenia začínal:
Keď som začínal, bolo mojím úmyslom dať študentom do rúk nástroje na to, aby sa mohli rýchlo naučiť to, čo potrebujú na strednú, alebo vysokú školu.
Aby to mohli urobiť kvôli dobrej známke, alebo kvôli titulu… čo teda väčšinou znamenalo… aby to urobili kvôli ich rodičom a rodine. Predsa len, väčšinu stredoškolákov a vysokoškolákov dotuje ich rodina.
Mojím úmyslom však tiež bolo ukázať študentom a mladým ľuďom,
Ako sa stať nezastaviteľným pomocou techník efektívneho učenia, o tom budem už o pár týždňov posielať nové video. Teraz však chcem pokračovať v tom, čo som začal…
Pred rokom mi písala klientka Michaela, ktorá chcela poradiť, lebo mala problém sa naučiť biológiu. Ako spomenula biológiu, tak som si v mysli vybavil obdobie, kedy som chodil na strednú školu a písal som si poznámky do môjho staručkého notebooku.
To bola ešte doba, kedy s tým mali niektorí učitelia problém a kedy sme takto fungovali v celej triede len dvaja chalani. Učiteľke biológie to však bolo jedno a tak som ho naplno využíval. 80% času som učil tučniaka lietať, čo bola taká skvelá hra, ktorá sa dala hrať na hodine, lebo na ňu človek nepotreboval zvuk. A zabávalo to všetkých v mojom okolí. 20% času som si písal poznámky. Kopec srandy.
Ako mi klientka spomenula biológiu, som si v mysli vybavil to, ako som prvýkrát skutočne zažil, že nie som odkázaný na žiadneho učiteľa.
Pamätáš sa na to, ako si si naposledy písal z niečoho poznámky do zošita?
A keď si sa učil niečo vizuálne… schému, obrázok, koncept… a tvoj učiteľ ti to nakreslil úplne špatne a ty si to z toho nevedel pochopiť?
Mne sa to na strednej stávalo a cítil som sa z toho hrozne.
Potom som však začal na hodiny nosiť notebook a keď som chcel pochopiť nejaký obrázok, tak som si ho našiel na internete. Skopíroval som si ho do mojich poznámok vo Worde a hneď som mal vo všetkom jasno. A vďaka tomu, že bol obrázok farebný, tak som si to aj lepšie zapamätal.
Zamyslel som sa nad tým, že ak som si našiel na internete lepšie vysvetlenie toho, čo som potreboval… a ak existuje www.khanacademy.org / www.khanovaskola.cz… Tak načo nám je vlastne tento zlyhávajúci vzdelávací systém?
??
Nie, vážne… ak sa dokážeš zodpovedne naučiť všetko, čo potrebuješ… tak prečo by si to nemohol robiť slobodne tým, že si nájdeš na internete tvoje vlastné obrázky?
Aký obrázok mám na mysli?
Ten istý, ktorý som poslal klientke, keď potrebovala poradiť.
Michaela mala ten istý problém ako ja – ako pochopiť a ako sa naučiť biológiu. Predstavil som jej koncept pamäťových spojení. Takto sa naša konverzácia vyvinula.
Má pravdu. Techniky efektívneho učenia sa neučia v školách. Je to škoda.
Avšak…
Čo, ak by sa mohli?
Čo by sa stalo, ak by sa techniky efektívneho učenia… to isté, čo sme prešli v posledných článkoch… a ďalšie techniky, ktoré budem učiť v pripravovanom online kurze… učili ako samostatný predmet?
Mohol si si všimnúť, že všetky body majú číslo 1. Je viac týchto bodov č.1. Tieto sú pre učiteľov:
Ako hovorím, je viac týchto bodov č.1. Všetky majú v mojich očiach rovnakú dôležitosť. Naschvál som ich dosť vynechal. Premýšľaj nad ďalšími. Tebe určite napáda množstvo ďalších.
Tak či onak by to spravilo obrovský rozdiel. Jedným malým krokom – vyučovaním techník efektívneho učenia na školách – by sme vedeli posunúť naše školstvo medzi pár najlepších na svete.
Čo je však len malá kvapka v porovnaní s tým, že by sme reálne vedeli mladých ľudí naučiť premýšľať, vzdelávať sa samostatne… a konečne ich pripravili na úspešnú kariéru a úspešný život v dnešnom svete a vo svete, ktorý nás čaká.
Odkedy som zverejnil štvrtý článok s technikami efektívneho učenia, uplynulo pekných pár týždňov. Tento článok zožal obrovský úspech, za čo som ohromne vďačný!
Medzitým sa však stalo niečo, čo som nečakal.
Ako som premýšľal nad týmto posledným článkom, tak ma kontaktovalo niekoľko škôl, že by mali záujem o techniky efektívneho učenia pre ich študentov a dokonca aj pre učiteľov.
Doteraz som nikdy techniky efektívneho učenia pre učiteľov neponúkal. A tiež som zatiaľ nespolupracoval so školami, ani s organizáciami, iba s jednotlivcami.
Začal som však rozmýšľať nad tým, že by bolo skutočne super rozšíriť techniky efektívneho učenia medzi učiteľov.
A tu sa dostávame k tomu, že potrebujem tvoju pomoc.
Máš chuť podieľať sa na zmene zlyhávajúceho vzdelávacieho systému k lepšiemu? Ak hej, tak je tvoja pomoc veľmi vítaná.
Ak by sme totiž vedeli behom najbližších troch rokov naučiť iba 5% učiteľov techniky efektívneho učenia, tak by sme mohli reálne ovplyvniť vyše polovicu študentov na Slovensku.
Avšak toto nie je úloha pre môj doterajší team, preto hľadám posily!
Prečítaj si viac, aby si zistil, či máš záujem sa na takejto zmene vzdelávania podieľať.
Ako som spomenul, oslovili ma dve školy, že by mali záujem o techniky efektívneho učenia pre ich učiteľov a študentov. A to momentálne žiaden kurz nepredávam. Bol som prekvapený týmto záujmom a zároveň nadšený.
Moja firma sa ešte pred nedávnom volala AngličtinaRýchlo. To bol totiž jeden jediný kurz, ktorý sme spolu s mojim teamom predávali.
Už dlhšiu dobu však pripravujem nový kurz, zameraný na techniky efektívneho učenia pre vedomosti, schopnosti a vlastnosti, ktoré sa netýkajú cudzích jazykov. O tom budem informovať v novom videu už o pár týždňov. Plán je otvoriť tento kurz tak, aby bol užitočný pre študentov už na skúškach behom tohto školského roka.
Tiež pripravujem nový kurz zameraný na techniky efektívneho premýšľania a riešenia problémov.
Je načase sa posunúť. Rozhodol som sa teda dať všetky tieto kurzy pod jednu strechu a zmenil som firmu na MindLearn.
Misiou MindLearn je naštartovať dobrú zmenu zlyhávajúceho vzdelávacieho systému tým, že dávame ľuďom do rúk mocné techniky efektívneho učenia, efektívneho premýšľania a riešenia problémov.
Čo konkrétne robíme:
Špecializujeme sa na použitie techník efektívneho učenia a riešenia problémov,
Ak čítaš tento článok a si znechutený zo stavu, v ktorom sa nachádza zlyhávajúci vzdelávací systém… ak máš chuť to zmeniť… ak máš chuť pracovať na niečom, čo reálne pomáha ľuďom na Slovensku uspieť… tak toto sú tri veci, na ktorých v MindLearn pracujeme a ktoré budeme rozvíjať ďalej:
Čo sa zatiaľ podarilo dosiahnuť s technikami efektívneho učenia:
Hotovo 2012 – Vytvoriť kurz s Technikami efektívneho učenia, aby som mohol…
Hotovo 2013 – Overiť, že TEU fungujú aj druhým ľuďom, pomôžu im a niektorým zmenia život
Hotovo 2013-2018 – Overiť, že TEU sa dajú predávať a že všetky nasledujúce veci vieme financovať sami, bez pomoci z eurofondov, alebo iných úradníckych fondov.
Čo nás ďalej čaká a na čom sa môžeš podieľať aj ty:
Čo sa zatiaľ podarilo dosiahnuť s technikami efektívneho učenia jazykov:
Hotovo 2012 – Vytvoriť prvý kurz cudzích jazykov s TEU, ktorý by umožnil naučiť sa cudzie jazyky ľuďom, ktorí sa ich predtým nevedeli naučiť
Hotovo 2013 – Overiť, že TEU jazykov fungujú, že pomáhajú naučiť sa cudzie jazyky aj druhým ľuďom a že umožňujú naučiť sa jazyky ľuďom, ktorí predtým túto možnosť nemali
Hotovo 2013 – Zistiť podrobne všetky problémy s učením, ktoré ľudia majú
Hotovo 2014 – Vytvoriť malý kurz, ktorý by bol úvod do sveta techník efektívneho učenia angličtiny (7 pamäťových lievikov)
Hotovo 2015-2017 – Vytvoriť prvú verziu rozšíreného kurzu techník efektívneho učenia angličtiny – AngličtinaRýchlo… Vytvoriť kurz, ktorý sprevádza klientov celým procesom učenia… ktorý je 10x lepší než tradičné jazykové školy pre tých, ktorí sa chcú učiť … a ktorý by hlavne sprístupnil angličtinu všetkým, ktorí sa ju predtým naučiť nevedeli, lebo si mysleli, že na to potrebujú mať zvláštny talent
Ako vznikol koncept kurzu, ktorý je 10x lepší než naša konkurencia?
(naši klienti sa naučia angličtinu 3-5x rýchlejšie) * (učia sa smiešnymi a zábavnými spôsobmi) * (takéto učenie dodáva našim klientom viac sebadôvery) * (vedia sa naučiť aj ďalšie cudzie jazyky) * (je lacnejší, než 3-5 rokov dochádzania do jazykovky) = 10x lepší kurz pre toho, kto má reálne chuť sa učiť
Hotovo 2017-2018 – Overiť, že náš kurz je aspoň 10x lepší než tradičné jazykové školy na prvých klientoch, ktorí sa angličtinu predtým naučiť nevedeli (overené na klientke Vierke Bútorovej, keď prvýkrát v angličtine rozprávala po 3-4 mesiacoch, viedla rozhovory a ohromila svojich známych po 7-9 mesiacoch a rozprávala na anglickej rečníckej súťaži Toastmasters pred publikom po 14 mesiacoch učenia)
Čo nás ďalej čaká a na čom sa môžeš podieľať aj ty:
V roku 2014 som robil kurz Strategický Vzdelávací Systém a tento rok chcem na jeho základe postaviť nový kurz, kde sa bude učiť:
Veríme, že vo svete vzdelávania je možná taká veľká zmena, akú priniesol smartfón alebo automobil a že táto zmena je možná použitím lepších techník vyučovania, vysvetľovania, učenia, vedenia a konzultovania.
Veríme, že keď naučíme jednotlivcov (študentov, učiteľov, iných ľudí) techniky efektívneho učenia a riešenia problémov, dokážu vyriešiť ich osobné a profesijné problémy a dokážu zvládnuť výzvy moderného sveta… a to bez potreby zlyhávajúceho vzdelávacieho systému.
Veríme, že ak dokážeme rozšíriť techniky efektívneho učenia jazykov do takej miery, že budú preferovaným spôsobom učenia jazykov, môžeme ľudí inšpirovať k tomu, aby sa vzdelávali celý život, naučili sa 3 a viac cudzích jazykov, cestovali, obchodovali so zahraničím a spoznali nové spôsoby žitia.
Myslím si, že tak dokážeme prispieť k vytvoreniu sveta, kde ľudia vedia byť súčasťou ich krajiny, ale tiež aj celosvetovej komunity, kde je obchod efektívnejší, kde je svet prepojenejší a tým aj pokojnejší.
Čo ak chceš priamo techniky efektívneho učenia?
Nabudúce na tieto články nadviažeme videom, v ktorom sa pozrieme na to, ako techniky efektívneho učenia využiješ a ako sa s nimi staneš nezastaviteľný.
Ak chceš s nami spolupracovať, tak si pozri koho hľadáme, na tomto odkaze >>
10 komentáre
Ako ucitel suhlasim s tym, ze studenti sa nevedia ucit. Pozorujem, ze sa v prvom rade nevedia ani len sustredit na hodine, pozornost im beha skor k mobilu ako k tabuli. Niekedy neviem, ci ich nezaujima predmet alebo je to vo mne.
Myslite, ze by mi pomohli tie vase techniky, aby som vedel mojich studentov lepsie naucit?
Dobry den Samo, dakujem Vam za komentar.
Podla mna byt dobrym ucitelom ma viacero aspektov:
1. Vediet poznatky vysvetlit tak, aby ich pochopilo aj male dieta. Najma techniky na lestenie poznatkov a overovanie vedomosti by Vam pomohli k tomu, aby ste vedeli informacie podat jednoducho a zrozumitelnejsie.
2. Vytvorit si u studentov respekt. (nie hrozbami, ci trestami, to posobi opacne) Respekt ziskate tym, ze viete poznatky vysvetlit (bod 1), a zaroven posobite sebavedomo. K vyssiemu sebavedomiu prispeje to, ze viete veci lepsie podat. Zaroven Vam k nemu mozu pomoct nase techniky na zvysovanie sebavedomia.
3. Vediet dobre recnit a prezentovat, ziskat a udrzat si publikum, pracovat s jeho emociami. Na zlepsenie tychto zrucnosti existuju viacere vzdelavacie programy. Napiste nam na info@anglictinarychlo.sk a radi Vam poradime aj tejto oblasti.
Majte pekny den
Pracujem ako učiteľka na ZŠ a to množstvo byrkracie ma zabíja, elekronické žiacke knižky nám to nezjednodušili, skôr napak. Rodičia riešia známky a neustále kontrolujú svoje deti a potom ma bombardujú mailami. Záleží im na jedničkách na vysvedčení aj vtedy, keď daný predmet dieťa vôbec nezaujíma a nebaví. Niekedy mi je naozaj ľúto mojich žiakov, koľko sa musia premáhať, aby vyhoveli nárokom… Chcelo by to nejakú sysémovú zmenu. Páči sa mi myšlienka TEU ako samostatného predmetu na školách. Tej škole, na ktorej učím, by to určite prospelo. Viem, že deti by boli nadšené a niektorí učitelia by sa určite chytili tiež – rozprávali sme sa o tom s kolegyňami v kabinete 🙂 Ako ti s týmto môžem pomôcť, Martin?
Ahoj Petra, vdaka za komentar.
Super, ze ta TEU zaujali ako ucitelku 🙂 Rodicia zial niekedy chcu od svojho dietata, aby vynikanlo vo vsetkom namiesto toho, aby ho podporovali v oblastiach, v ktorych moze uplatnit svoje silne stranky.
Aj ked dieta predmet nebavi, moze v nom mat lepsie znamky, ked ovlada TEU a vie sa predmet naucit skor, ziskat viac volneho casu na aktivity, ktore ho bavia.
Co mozes urobit ty?
Idealne, ked nam napises email na info@anglictinarychlo.sk a popises nam svoju predstavu, ako by TEU mohli fungovat na tvojej skole. Dakujem
Uprimne sa tesim, ked citam, ze pripravujes kurz, ktory nauci ludi objavit svoje silne stranky a rozvijat ich.
Az prilis vela ludi podla mna funguje v zivote tak, ze absolutne nevyuziva to, v com su dobri respektive to ani nevedia identifikovat.
Napada mi v tomto smere myslienka, ze „ak budes rybu posudzovat podla toho, ako dobre sa vie vysplhat na strom, bude cely zivot sklamana, ze je k nicomu…“
Preto ma tesi, ze ides spravit kurz, vdaka ktoremu rybky pochopia, ze maju plavat a nie splhat po stromoch… Silne stranky su silna vec 🙂
Ahoj Martin, dakujem ti za komentar.
Presne o to ide. Nie kazda technika je vhodna pre kazdu oblast studia a pre kazdeho. Aj techniky efektivneho ucenia nasijeme v pripravovanom kurze klientom na mieru v sulade s ich silnymi strankami.
Ked sa chces o kurze dozvediet viac, napis na info@anglictinarychlo.sk.
Pekny a uspesny den.
Tesim sa z toho, ze skoly maju zaujem, ked sa kriticke mnozstvo ucitelov namota na techniky efektivneho ucenia, budu sa sirit dalej rychlejsie a jednoduchsie a najdu si casom aj cestu do ucebnych osnov. Verim tomu, ze ludia pracujuci v skolstve tuzia po zmene rovnako ako ziaci. Najma mladsie ucitelske rocniky… Podla mna by bolo dobre, potom angazovat do osvety aj rodicov + motivovat skoly k tomu, aby aj ti rodicia zistili, o co ide a pomohli to presadzovat, ked uvidia, ze TEU ich detom naozaj zlepsuju kvalitu zivota. Mozno zorganizovat pre nich nejake akcie alebo prednasky… Silu aktivnych rodicov v skolach netreba podcenovat. Napr. na strednej skole na ktoru som chodila teraz funguje financovanie roznych zaujimavych skolskych projektov z 2% z dane (ktore s radostou platia rodicia – podnikatelia), vdaka sikovnej riaditelke, ktora to takto vybavila a „hackla“ tym nedostatok financii od statu 🙂
Ahoj Anna, dakujem ti za komentar a super tip 🙂
2% dane z prijmu mozu niektorym skolam priniest tisice EUR na financovanie prospesnych aktivit, kde sa stat tvari, ze ich netreba.
Urcite budeme sirit informacie o TEU aj medzi rodicmi. Oni su velakrat jedina hybna sila, ktora dokaze pohnut aj prilis konzervativnym riaditelom, ci uradnikmi.
Maj pekny den
Priklad s mitochondriou je super :))) Vela takychto podobnosti a suvislosti medzi vecami si clovek uvedomi az ked je starsi a bol by super keby sa to takto vysvetlovalo uz malym detom na skolach, ktorym fantazia ide na plne obratky. Martin, a co tak vytvorit nejaku platformu (napr. diskusne forum) pre ucitelov, kde by mohli zdielat taketo podobne napady ako kreativne a nazorne vysvetlit ucivo a dalsie sposoby, akymi vyuzivaju techniky na svojich hodinach? Paci sa mi napad vyucovat techniky efektivneho ucenia na etike. Este lepsie by ale podla mna bolo, keby sa to ucili uz celkom male decka, v 1.-2. rocniku.
Ahoj Andy, vdaka za koment aj napad s platformou 🙂
Velmi nas tesi, ked nasi citatelia, nielen prejdu clanok, daju like, ci zdielaju, ale aj pridu s dalsou inovaciou, ci tipom k danej teme.
Ako si mohol citat v clanku, prave to mame v plane, vytvorit vlastnu skolu, kde sa tieto techniky budu ucit uz male deti.
Maj super den.