Podľa novej štúdie sú deti schopné pochopiť zložitú gramatiku v mladšom veku, než sa doteraz predpokladalo.
Pri učení jazyka musia malé deti pochopiť význam slov, ako aj to, ako ich skombinovať do vety tak, aby dávali význam. Veľa 2-ročných detí len zriedka spája viac ako dve slová dohromady, napríklad povedia viac džúsu, ale netvoria celé vety.
Nový výskum však ukazuje, že ešte predtým, ako sa 2-ročné deti naučia hovoriť v celých vetách, sú schopné porozumieť gramatickým konštrukciám a dokážu ich zužitkovať na to, aby si uvedomili zmysel reči, ktorú počujú.
„Štúdie ukázali, že deti vo veku 2-3 rokov začínajú budovať svoje znalosti gramatiky postupne, na základe sledovania a počúvania iných ľudí,“ tvrdí výskumníčka Caroline Rowlandová z Centra pre štúdium jazyka u detí na Liverpoolskej univerzite (University of Liverpool’s Child Language Study Center). „Novší výskum naviac dokázal, že už vo veku 21 mesiacov sú deti citlivé na rôzne významy, ktoré vyplývajú z jednotlivých gramatických konštrukcií, a to aj v prípade, že ešte nedokážu správne formulovať slová,“ dodáva.
Rowlandová a jej kolegovia ukázali skupine 2-ročných detí obrázky kreslených postavičiek, zajaca a kačky, a požiadali každé dieťa, aby spojilo tieto ilustrácie s vetami, ktoré obsahujú vymyslené slovesá.
„Na jednom obrázku bol zajac v interakcii s kačkou, napríklad jej zdvíhal nohu a na druhom obrázku konali zvieratká nezávisle, napríklad kývali nohu,“ popisuje Rowlandová. „Potom sme z reproduktorov púšťali vety s vymyslenými slovesami (napr. zajac furbuje kačku) a požiadali sme ich, aby ukázali na správny obrázok. Deti si volili správne obrázky oveľa viac, než by sa dalo predpokladať v prípade náhodného výberu.“
Výskum ukazuje, že keď dieťa používa jazyk, môže rozumieť viac, než používa.
„Deti sa teda začínajú učiť gramatiku oveľa skôr, než sme si mysleli, ale čo je dôležitejšie, dokazuje to, že deti môžu používať gramatiku, aby prišli na význam nových slov, a to najmä tých, ktoré sa netýkajú konkrétnych vecí, ako napríklad slovesá vedieť a láska,“ dodáva Rowlandová. „Deti môžu používať gramatiku vety na to, aby zúžili jej možné významy. V dôsledku toho sa im ľahšie učí.“
Tieto zistenia boli publikované v časopise Cognitive Science (Kognitívna veda).
Toto je to úplná bomba. Vedecky to potvrdzuje to, čo tvrdím už od roku 2011 – že je možné porozumieť gramatike aj bez toho, aby si sa drvil gramatické pravidlá.
Malé deti sa učia gramatiku niekoľko rokov. Učia sa ju sledovaním a počúvaním druhých ľudí. A je pravda, že toto trvá niekoľko rokov.
Tento proces sa však dá urýchliť.
V mojom Online kurze AngličtinaRýchlo používajú študenti 4 rôzne pamäťové techniky pre porozumenie anglickej gramatike bez bifľovania.
Základom je vybudovať silný konkrétny základ, vďaka ktorému dáva gramatika študentom zmysel. Hlavným problémom pri učení gramatiky totiž je, že študenti nemajú abstraktné gramatické pravidlá k čomu priradiť.
Na rozdiel od malých detí, dospelí študenti na získanie tohoto základu študenti nepotrebujú celé roky. Musia sa však učiť správnym spôsobom – v súlade s princípmi pamäte a s technikami efektívneho učenia.
Ak sa chceš naučiť angličtinu rýchlo, tak sa určite prihlás do Online kurzu Angličtina Rýchlo, kde sa najprv naučíš angličtinu používať a v angličtine premýšľať a potom sa naučíš tú gramatiku, ktorú budeš reálne potrebovať (a pôjde ti jednoduchšie, lebo budeš mať základ, na ktorom budeš môcť stavať).